Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

PORR blisko kontraktu na modernizację portu morskiego w Ustce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-01-2025
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
PORR blisko kontraktu na modernizację portu morskiego w Ustce
fot. Maria Golińska (Wikimedia Commons) / lic. CC BY 2.5
Oferta złożona przez PORR została uznana za najbardziej korzystną w ogłoszonym przez Urząd Morski w Gdyni przetargu na przebudowę wejścia do portu morskiego w Ustce wraz z remontem nabrzeży. Łączna wartość brutto dwóch zadań w ramach przetargu wynosi 102,5 mln zł. To kluczowa inwestycja dla budowy terminala serwisowego offshore.

Wszystko wskazuje na to, że za modernizację portu morskiego w Ustce, która umożliwi budowę terminali serwisowego dla farm wiatrowych na morzu, które planują w tej lokalizacji PGE Baltica (na miejscu dawnej przetwórni rybnej) oraz RWE, zrealizuje PORR. Oferta złożona przez spółkę została bowiem uznana za najbardziej korzystną w przetargu, który ogłosił Urząd Morski w Gdyni. Dla inwestycji przygotowano już wcześniej dokumentację projektową, dlatego rzeczony przetarg dotyczył wyłącznie realizacji robót budowlanych. Jeżeli nie wpłyną odwołania, administracja morska będzie mogła zawrzeć umowę z wykonawcą. PORR wycenił realizację dwóch zadań w przetargu odpowiednio na 43 mln zł oraz 59,5 mln zł w ujęciu brutto, co oznacza, że łączna wartość inwestycji wyniesie 102,5 mln zł.

O zakresie inwestycji szerzej pisaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku we wrześniu, kiedy został ogłoszony przetarg. Przypomnijmy, że choć kontekście falochronów w nazwach każdego zadania pada słowo “remont”, w praktyce zostaną one częściowo rozebrane i zbudowane od nowa. Powstały bowiem ponad 100 lat temu, odpierając przez ten czas kolejne sztormy, jak również przechodząc różnego rodzaju przeróbki. W roku 2005 dopuszczalne obciążenie falochronów zmniejszono do 5 kN/m2. Po przebudowie przywrócona zostanie ich pierwotna nośność, wynosząca 20 kN/m2.

W ramach pierwszego zadania prace obejmą Falochron Wschodni i Nabrzeże Pilotowe. Drugie zadanie obejmuje natomiast prace na Falochronie Zachodnim oraz Nabrzeżu Niskim i Nabrzeżu Skarpowym wraz ze slipem, a także Ostrogę Helską i ostrogę Falochronu Zachodniego. Projekt przewiduje możliwość zwiększenia w przyszłości głębokości technicznej i projektowej przy falochronach do 7 metrów. Jeszcze w 2023 roku rozpatrywana była również koncepcja budowy portu zewnętrznego w Ustce – na zachód od istniejącego portu wewnętrznego na sztucznie zalądowionej powierzchni. Przedsięwzięcie miało zostać zrealizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dalsze losy inwestycji nie są jednak znane.

Obydwa zadania powinny zostać zrealizowane w ciągu 15 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. Powinno to zapewnić synchronizację zakończenia modernizacji usteckiego portu morskiego z uruchomieniem terminala serwisowego offshore przez spółkę PGE Baltica. Warto w tym miejscu dodać, że w ramach projektu joint venture PGE Polskiej Grupy Energetycznej i duńskiego Ørsteda powstanie prawdopodobnie druga farma wiatrowa w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. Budowa farm wiatrowych offshore to kluczowe przedsięwzięcie w ramach polskiej transformacji energetycznej. Jego znaczenie dla dekarbonizacji elektroenergetyki będzie większe niż budowa pierwszej elektrowni jądrowej, która powinna zostać zakończona w drugiej połowie kolejnej dekady.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy most tymczasowy w Krapkowicach grozi zawaleniem? Policja obala mit

Inżynieria i innowacje

Czy most tymczasowy w Krapkowicach grozi zawaleniem? Policja obala mit

Damian Kelman 28 stycznia 2025

Toruń zaczyna budowę odcinka Trasy Staromostowej. Będą utrudnienia

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Port Elbląg. Potrzebne 200 mln zł

Intermodal i logistyka

Port Elbląg. Potrzebne 200 mln zł

Mikołaj Kobryński 15 stycznia 2025

Bliżej modernizacji portu morskiego w Kołobrzegu

Intermodal i logistyka

Bliżej modernizacji portu morskiego w Kołobrzegu

Mikołaj Kobryński 03 grudnia 2024

Jest przetarg na przebudowę wejścia do portu morskiego w Ustce

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Czy most tymczasowy w Krapkowicach grozi zawaleniem? Policja obala mit

Inżynieria i innowacje

Czy most tymczasowy w Krapkowicach grozi zawaleniem? Policja obala mit

Damian Kelman 28 stycznia 2025

Toruń zaczyna budowę odcinka Trasy Staromostowej. Będą utrudnienia

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Port Elbląg. Potrzebne 200 mln zł

Intermodal i logistyka

Port Elbląg. Potrzebne 200 mln zł

Mikołaj Kobryński 15 stycznia 2025

Bliżej modernizacji portu morskiego w Kołobrzegu

Intermodal i logistyka

Bliżej modernizacji portu morskiego w Kołobrzegu

Mikołaj Kobryński 03 grudnia 2024

Jest przetarg na przebudowę wejścia do portu morskiego w Ustce

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5